הרזיה וירידה במשקל

ירידה במשקל בגישת "נקודת האיזון"

 

ייתכן ונאבקת כבר זמן רב (וללא הצלחה) ועשית ניסיונות ירידה במשקל ולהגיע למידה שלבשת בבית הספר התיכון או ביום חתונתך, אך האם באמת יש צורך לרדת בדיוק עד לשם ?

מאת: יובל שטיין – מנהל אתר המאמנים

האמת, על פי דעתם של מספר מומחים, היא שניתן לשקול יותר מה"משקל האידיאלי" ועדיין להיות בריא – שלא לדבר על שמח מאוד !
אם הינך בעודף משקל, הפחתה של רק 10% ממשקל גופך עשויה להביא עמה רצף של יתרונות בריאותיים הכוללים: הורדת לחץ הדם, כולסטרול, סוכר בדם והפחתת הסיכון ללקוחת במחלות לב שונות.  היתרון בהשקפה זאת על אופן הירידה במשקל (על פי המלצת ה 10%) היא שניתן להשיג אותה (יחסית יותר בקלות) וגם לשמר אותה ובכך לכוון להצלחה גם בטווח הארוך יותר.השערה מעניינת היא שממש כפי שטמפרטורת הגוף שלנו מתוכנתת להישאר בסביבות ה 36-37 מעלות, גם למשקל גופנו יש ככל הנראה טווח מסוים של 10%-20% (למעלה ולמטה) אליו המשקל יכול להשתנות, טווח ובמרכזו "נקודת האיזון".

הורמונים שונים, כימיקלים וסיגנלים מעוררי רעב עוזרים לגופך לשמור על משקלו בטווח המוזכר של המשקל (10%-20%).  זה לא רק "עניין של גנטיקה" ! שינוי הרגלי האכילה והפעילות הגופנית ככל הנראה עוזרים לך לשנות את "נקודת האיזון" שגופך היה מורגל בה.

"אכילת יתר מציפה את מערכת הוויסות של הגוף וכתוצאה מכך "נקודת האיזון" מתאזנת גבוה יותר, על משקל חדש, דבר שקל הרבה יותר לעשות מאשר להוריד אותה"  (כך אומר ד"ר תומס וואדן, אונ' פנסילבניה).
לטענתו הגוף מתרגל למשקל הגבוה יותר ועושה "RESET" (אתחול) ומאותו רגע "מגונן" על המשקל החדש, ולמרות זאת באמצעות התזונה והאימון ניתן להוריד את "נקודת האיזון".

פתרון ה 10% לירידה במשקל

אחד המחקרים שבוצעו בתחום הירידה במשקל מרמז כי הפחתה של כ-10% במשקל ושמירתו למשך תקופה של בין שישה חודשים לשנה עשוי לעזור לגוף להתרגל למשקל הנמוך יותר ובעצם לקבוע מחדש את "נקודת האיזון" אותה הזכרנו קודם לכן.

ד"ר וואדן מסביר כי כאשר מורידים בזמן קצר אחוז ניכר ממשקל הגוף, נוצר "מאבק פנימי" והורמונים כמו ההורמון "גרלין" המשפיע על התיאבון, מופרשים בכמות גדולה ומשפיעים על הרעב בניסיון להחזיר את הגוף לטווח הבטוח בשבילו (כלומר, מסביב לנקודת האיזון שנקבעה קודם לכן).

אם כך, המלצת המומחים (התומכים בתיאוריה זאת) היא להוריד במשקל בעזרת פעילות גופנית מתאימה ותזונה תומכת, אך אז לשמור על המשקל החדש למשך מספר חודשים מבלי לנסות לרדת עוד במשקל. בדרך זאת, לא רק שהגוף ימצא "נקודת איזון" חדשה ויתרגל אליה, אלא גם האדם המנסה לרדת במשקל יתרגל לבחירות חדשות של מזון, מנות קטנות יותר ושגרת פעילות גופנית – והכול בהדרגתיות.

להפחתה במשקל, גם אם קלה בלבד, יש השפעה חיובית מיידית כמעט על בריאותך. אם הינך בעודף משקל, הפחתתו תגרום לך להרגיש טוב יותר, לישון טוב יותר, להרגיש יותר אנרגטי, להפחית כאב מפרקים (אם קיים) ולעתים גם אולי אף להוריד מינונים של תרופות מסוימות.

הקווים המנחים לירידה במשקל בגישה זאת:

1. יש להגדיר משקל ריאלי אליו לדעתך תוכל להגיע בשלב ראשון של התהליך (למשל לרדת 4 ק"ג). השיטה לעשות זאת היא לא לזרוק סתם מספר נמוך, אלא להסתכל אחורה ולמצוא תקופה בחיים הבוגרים בהם שקלת פחות (אפילו 2-3 ק"ג פחות) והיה לך יחסית נוח לך לשמור על המשקל.  דרך נוספת להסתכל על המשקל הזה היא כ"משקל שהיית שמח בו", אפילו אם עדיין היה עודף משקל במונחים רפואיים.
הגדרה לא ריאלית של משקל מטרה בשלב הראשון יוצרת תסכול (ופה מסתיים התהליך).

2. להתמקד במה שחשוב! ההתמקדות במספרים שמופיעים על מד המשקל מורידים את הפוקוס מהדברים החשובים באמת.  במקום להתחיל את הבוקר בשקילה, יש להתחילו בארוחת בוקר קבועה, לצאת להליכה קצרה (30-40 דק'), לאמץ את הירקות בכמות גדולה יותר אל תוך התפריט.
מומלץ להישקל בין פרקי זמן גדולים (שבועיים-חודש) ובשום אופן לא באופן יומי.

3. בקצרה – הסוד לתחושת השובע טמון באכילת סיבים תזונתיים (חיטה מלאה אמיתית, ירקות) וביחד עם מקורות חלבון נמוכים בשומן (חזה עוף, סינטה, חזה הודו).  כמו כן, נראה כי אנשים אשר נותנים "כבוד" לארוחה ויושבים לאכול מנה מסודרת בצלחת אוכלים כמות קטנה יותר ומזון בריא יותר מאשר אלה שאוכלים תוך כדי תנועה ו"על הדרך".   בכל מקרה, במידה והנך מתקשה בבחירת המזונות, יש לפנות לאיש מקצוע בכדי למצוא את הפתרון התזונתי עד לירידה אל משקל היעד שקבעת (ולא להמשיך את הירידה במשקל !!!)

4. לאחר הגעה למשקל היעד החדש, עד 10% מתחת למשקלך ולפי מה שהגדרת, עליך לשמור על המשקל החדש למשך תקופה ארוכה דיו על מנת שתאפשר לך להתרגל לכמויות המזון והפעילות שהכנסת לחייך.  בתקופה זאת, אין צורך יותר בגירעון קלורי ועל כן השמירה על המשקל אמורה להיות קלה בהרבה מניסיונות הירידה במשקל.
למעשה עליך להימנע מלהכריח את הגוף להפחתה נוספת במשקל (גם אם יש תחושה שאפשר) !

לאחר שהמשקל החדש יהפוך להיות המשקל ה"רגיל" החדש שלך, יהיה ניתן להמשיך לשלב הבא ולמצוא משקל "רגיל" אחר ונמוך יותר וכך למצוא "נקודת איזון" חדשה לגופך.

* מבוסס על תוכן מתוך מאמר באתר webmd.com

איך לרדת במשקל

כתבתו המקורית והראשונה של תומר שכתב לאחר ירידה משמעותית במשקל, כולל סרטון עם קטעים מאימונים.
המשך לקרוא »

השמנה אצל ילדים

מאמרון על השמנת ילדים, ממה נובעת ומה הגורמים העכשוויים לתופעה.  מה אפשר לעשות כנגד השמנת ילדים?
המשך לקרוא »

זקוק לעזרה בהרזיה, כושר ותזונה ?

חיצים

שם פרטי (חובה)

טלפון

דוא"ל (חובה)

ישוב

אשה עם תפוח על הראש - Image courtesy of stockimages / FreeDigitalPhotos.net

השאירו פרטים ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ בהקדם

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד