פיתוח גוף

מכשירים או משקולות חופשיות?

מתאמנים, ספורטאים, מאמנים ומדענים, עוסקים לעתים בהשוואה בין משקולות חופשיות לבין מכשירים ייעודיים – מהם היתרונות של כל צורת אימון, מהם החסרונות שלה, ואיזו צורת אימון טובה יותר לפיתוח כוח ולהעלאת מסת שריר, מכשירים או משקולות?

מאת : עמית חדד – מורה למקצועות החינוך הגופני והתנועה

באופן כללי, בכל תחום שהוא, מכשירים יקרים ומורכבים נועדו לפצות על מגבלות שונות של המשתמש, כמו: חוסר ידע, חוסר יכולת או חוסר מיומנות. למשל, אפליקציית ה- Waze שבמכשיר הסמארטפון שלכם, נועדה לסייע לכם להתגבר על מגבלת ההתמצאות בדרך. היא מצמצמת לכם את האפשרויות המבלבלות, ממזערת למינימום את המקום לטעויות, מסייעת לכם להגיע מנקודה אחת לאחרת, ובעצם מתווה בעבורכם את הדרך.

כך הדבר גם בתחום אימוני ההתנגדות. כשאדם חסר ידע, יכולת או מיומנות אוחז במשקולת החופשית בעלת אינסוף האפשרויות, הוא "לא יודע את הדרך" והוא עלול לטעות ולסכן את עצמו בפציעה. לכן, שימוש במכשיר ייעודי שיצמצם לו את האפשרויות למינימום – יגביל אותו לתבנית מסוימת ולא יאפשר לו לטעות ולהיפצע. בשפה המקצועית, התופעה הזו מוכרת כצמצום דרגות חופש. לפיכך, ניתן לומר שהמכשיר הייעודי הוא סוג של "Waze" שמראה לגוף את הדרך ומאפשר לו להגיע בבטחה אל היעד.

בניגוד לאנשים עליהם דובר בפסקה הקודמת, אנשים בעלי ידע, יכולת ומיומנות, אינם זקוקים למכשירים הייעודיים כדי לבצע את האימון בבטחה. יחד עם זאת, ייתכנו, כמובן, סיבות אחרות שבגינם הם יעשו שימוש במכשירים הייעודיים (ניתן לראות בטבלה שבהמשך).

אז מה עדיף, מכשירים או משקולות?

השימוש בכל אחת מצורות האימון (משקולות חופשיות / מכשירים ייעודיים) תלוי במטרות הספציפיות של המתאמן, ואין צורת אימון אחת עדיפה על השנייה באופן גורף. תכונותיהן של המשקולות החופשיות ותכונותיהם של המכשירים הייעודיים מסווגים לעתים ליתרונות ולחסרונות. אולם, כיצד ניתן לקבוע מהו יתרון ומהו חיסרון? למשל, אם נתייחס לכך שמכשירים ייעודיים מגבילים את המתאמן בתנועתו יותר מאשר משקולות חופשיות, האם מדובר ביתרון או בחיסרון של המכשירים הייעודיים? תלוי. לעתים זה עשוי להיות יתרון ולעתים – חיסרון. לכן, במאמר זה, ייעשה שימוש בחלוקה אחרת – הדומה והשונה בין השניים.

הדומה והשונה

לשתי צורות האימון אשר לייחס תכונות דומות ותכונות שונות, החכמה היא לדעת להתאים את צורת האימון למטרות המתאמן. הטבלה הבאה מסכמת את הדומה והשונה בין שתי צורות האימון.

הדומה והשונה בין משקולות חופשיות לבין מכשירים ייעודיים

תכונה / קריטריון של צורת האימוןמשקולות חופשיותמכשירים ייעודיים
מאפשרת אימון של כל קבוצות השרירים הגדולות והעיקריותכןכן
משפרת כוח שריר ומסת שריר (ללא עדיפות של צורת אימון אחת על פני השנייה)כןכן
כוללת שימוש בציוד זול יחסיתכןלא
בדרך כלל מתאימה לתרגילים בליסטיים ולעבודה על כוח מתפרץ של הגוף השלםכןלא
לרוב, מתאפשר חיקוי של תנועות אמתיות של הרמה ונשיאה מהיומיוםכןלא
תנועה אחת (חזרה אחת בתוך סט) יכולה, בדרך כלל, להתבצע ביותר ממישור אחדכןלא
עבור אותו סט, ניתן לבצע חזרות לסירוגין בכמה מישורים שוניםכןלא
לרוב, נדרשים שיווי משקל, קואורדינציה ופעילות של שרירים מייצביםכןלא
לרוב, מתאימה למשתמשים חדשים ללא ידע ומיומנותלאכן
לרוב, מתאימה למשתמשים מתקדמים בעלי ידע ומיומנותכןכן
ההתנגדות יכולה להיות מכל כיוון שהוא וניתן לבצע כמעט כל תרגיל כנגד התנגדותלאכן
הגברה או הפחתה של ההתנגדות נמשכת זמן קצרלאכן
במשקלים גבוהים, נדרש אדם נוסף שיאבטח את המתאמןכןלא
הסיכון לפציעות עלול להיות גבוהכןלא

סיכום וקווים מנחים

אם שואלים מה עדיף – מכשירים ייעודיים או משקולות חופשיות, אין תשובה אחת שתתאים לכל אדם ולכל מצב. יש לקחת בחשבון את הדומה והשונה בין שתי צורות האימון ולהחליט מה מתאים, לפי לרמת המתאמן ומטרות האימון.

באופן כללי, אימון באמצעות מכשירים ייעודיים מתאים יותר למתאמנים מתחילים או מתקדמים שמעוניינים לאמן את השרירים כנגד התנגדות מכיוונים שונים. לעומת זאת, אימון באמצעות משקולות חופשיות מתאים יותר למתאמנים מתקדמים בעלי ידע ומיומנות המעוניינים לאמן את שריריהם בכיוון המנוגד לכוח המשיכה, תוך כדי תשומת לב לשיווי משקל, קואורדינציה ופעילות שרירים מייצבים, ובתרגילים המדמים תנועות אמתיות של הרמה ונשיאה מהיומיום.

שתי צורות האימון משפרות כוח שריר ומסת שריר במידה דומה ומאפשרות עבודה על כל קבוצות השרירים הגדולות והעיקריות.

מקורות מומלצים

1. Haff, G. G. (2000). Roundtable discussion: Machines versus free weights. Strength & Conditioning Journal, 22(6), 18.‏
2. MacArdle, W. D., Katch, F. I., & Katch, V. L. (2010). Exercise physiology: Nutrition, energy, and human performance (7th ed.). Wolters Kluwer-Lippincott Williams & Wilkins Health.‏
3. Schwanbeck, S. (2008). The Effects of Training with Free Weights or Machines on Muscle Mass, Strength, and Testosterone and Cortisol Levels (Doctoral dissertation).

 

 

השאירו פרטים ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ בהקדם

לכל בקשה אחרת יש לכתוב ל- info@guf1.co.il


[recaptcha]

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד