הרזיה וירידה במשקל

משקל תקין – כבר לא אומר שום דבר

משקל תקין לעתים מטעה וגורם לנו לפספס את המדדים החשובים באמת. משקל תקין אינו ערובה לבריאות טובה בהקשר למחלות המיוחסות ל”שמנים”, ובאם חשבת כך, עליך לקרוא מאמר זה.

מאת: יובל שטיין – מנהל אתר המאמנים גוף1

חושב שאם אתה רזה אז “הכל בסדר” ?

המשקל הכולל כבר מזמן אינו מדד אמין לקביעת בריאות, כיום נהוג לבדוק מה המשקל הזה כולל או במילים אחרות , מהו הרכב מסת הגוף.  בעצם יוצא שהדבר הנכון הוא לבדוק כמה אחוזים מגופך הם שומן, וכן היכן מתרכז שומן זה. האם זה מפתיע אותך?
תגיד תודה למדענים בקליניקת “מאיו” אשר עשו מחקר ובו גילו כי ליותר ממחצית הנבדקים אשר השתתפו במחקר ואשר להם היה משקל “נורמאלי” , למעשה היו להם נתוני הרכב גוף בעיתיים.
מצאו אצל מחצית הנבדקים ה”נורמאליים” אחוז שומן גבוה, בעיות מטבוליות והפרעות לבביות.

אם נאמר זאת בפשטות – היו להם את אותם הסיכויים ללקות במחלות לב וכלי דם, סוכרת ומחלות כרוניות אחרות ממש כמו אנשים אשר שוקלים הרבה יותר.  המחקר המדובר וההשלכות שלו הובילו לייסוד של “מצב” חדש אותו מכנים האמריקנים NWO, וראשי התיבות לפניך: Normal Weight Obesity , או בעברית חופשית: “השמנה חמורה במשקל תקין”.

השומן המצטבר באזורים שונים בגופינו, ובמיוחד זה המצטבר באזור הבטן פוגע בצורה הדרגתית בכלי דם וברקמות, ולכן אפילו אם המשקל שלך הוא בגבול הנורמה, וגם אם תוצאות חישוב BMI שלך תקין – אל תמהר לחוש בטחון שקרי.

אם כך כיצד נוכל לבדוק את מצבנו?

א. הסתכל על משקלך כעוד מספר.  אל תסמוך רק על המשקל שלך כנורת אזהרה, ייתכן מאוד כי המשקל התקין שלך מסתיר ממך בעיות רציניות הרבה יותר.

ב. עשה בדיקת אחוזי שומן (בעזרת מכשיר מיוחד או קאליפר).  ערך הגבוה מ 20% לגברים או גבוה מ 30% לנשים מרמז על השתייכות לקבוצת סיכון ללא קשר למשקלכם.

ג. מדוד את היקף המותניים מעל הטבור, מעל 40 ס”מ לגברים ו 35 לנשים עשוי להכניסכם לקבוצת סיכון. באם משקלכם נורמאלי ואילו ההיקפים אינם, אתם משתייכים לקבוצת ה NWO אותה הזכרנו קודם לכן.

ד. עשה בדיקת דם! קיבלת רמה “נורמאלית” בכולסטרול… ? חכה! בקש בדיקה יסודית ובה אבחן את סוגי הכולסטרול כאשר רמה נמוכה של ה HDL עם רמת טריגליצרידים גבוהה, רמת סוכר גבוהה ולחץ דם גבוה עשויים להכניס אותך שוב למועדון ה NWO.
אם למרות המשקל התקין אבחנת את עצמך כ NWO, אתה בסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם.

כיצד מטפלים?

כדי לטפל במצב זה אין מנוס מדיאטה מתאימה ומהתעמלות קבועה.  יש למדוד את אחוזי השומן וכן את מימדי הגוף (מדדים אנתרופומטריים) בנוסף למדידת המשקל הרגילה (אשר שיקרה אותך כבר בעבר) ויש להתמיד בכך לכל אורך תקופת הטיפול והאימון.

התזונה אשר תוביל את התהליך תהיה מופחתת פחמימות (ובעיקר פחמימות פשוטות) וצריכת השומן תהיה ממקורות שומן טובים (שומן חד-בלתי רווי) כמו שמן זית. טיפול תזונתי מותאם אישית ניתן על ידי תזונאים מוסמכים (דיאטן קליני BSc).

מבחינת פעילות גופנית, ישנה חשיבות אדירה בשינוי הרכב הגוף ומשמעות הדבר היא כי עליך לפתח מסת שריר גבוהה יותר תוך תהליך הורדת אחוזי השומן. ניתן ואף מומלץ להשתמש בשירותיו של מאמן כושר אישי בבניית תכנית מסוג זה.  יש לשים לב כי פתרונות שונים לבעיות אסטתיות הקשורות בהשמנה כמו שאיבת שומן אינן פתרון לבעיות הבריאותיות העשויות להיגרם מהשמנת יתר.

(ניתן לקרוא על פעילות גופנית לחולי סוכרת כאן)

ובכל זאת.. קצת חדשות טובות?

באם אתה נחשב שמן לפי הסטנדרטים הרגילים (שים לב לא מדובר על שמן מאוד), ייתכן בהחלט שיש פה מקום לעידוד וחדשות טובות. אם אחוזי השומן תקינים, ורמות הכולסטרול, הסוכר ולחץ הדם תקינים, הרי שרוב הסיכויים שאינך חשוף למחלות אלה באותה המידה ולמעשה קיימים ספורטאים רבים אשר הינם שמנמנים, עם מדדים טובים וכושר גופני מצויין.

היום כבר מסכימים – עדיף להיות שמן ובכושר!


אימון כושר זוגי

אימון כושר זוגי הוא דרך נהדרת להנאה ועניין במהלך האימון. קרא עוד על אימון זוגי, יתרונותיו וקבל רעיונות ליישומו.
המשך לקרוא »

קיקבוקסינג

אימון קיקבוקס הוא אימון המשלב כושר אירובי ואנאירובי, ומהווה דרך מצויינת לשלב כושר עם לימוד של הגנה עצמית.
המשך לקרוא »

איור עם משקל תמונה: freedigitalphotos

השאירו פרטים ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ בהקדם

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד