אימון כושר אישי

איך לבחור נעלי ריצה

נעלי ריצה הן האביזר החשוב ביותר עבור הרצים שביננו ואלה המתמידים בהליכה למטרות בריאות.  הנה תשובות לשלושת השאלות החשובות ביותר שיש לשאול בנושא זה.

מאת: יובל שטיין – מנהל צוות המאמנים של גוף1

למה נעלי ריצה?

לכולנו או לפחות לרובנו יש זוג אחד או יותר של נעלי ספורט המשמשות אותנו באימון אירובי כגון הליכה, משחקי כדור, טיולים או בגיחות לחדר הכושר. כאשר אנו מעוניינים לעסוק באופן קבוע בריצה או בהליכה, כדאי מאוד לרכוש נעלי ריצה נוחות ומתאימות. בחירת הנעליים המתאימות עשויה להועיל מאוד במניעת פציעות ובשיפור ההישגים בקרב ספורטאים העוסקים בריצה וגם בקרב חובבים.

בעזרת נעלי ריצה מתאימות ניתן להתגבר על בעיות ביומכאניות אשר עלולות לנבוע משינויים שונים במבנה ומנח כף הרגל.  נעליים מותאמות אישית אף יתאימו למבנים מולדים “בעיתיים” של כפות רגליים שונות. נעלייים לא מתאימות פוגעות בתפקוד התקין של כף הרגל, הקרסול והברכיים ובהמשך עלולות לגרום לכאבים ולבעיות יציבה.

כאשר הופכים ריצה ל’הובי’ קבוע או כאשר מדובר בספורטאי מקצועי העוסק בפעילות זאת, נעלי ריצה צריכות להבחר בעזרת אבחון מקצועי והתאמה אישית – התאמה זאת תסייע למנוע פציעות ולשפר ביצועים.  איכות נעלי ריצה ניתן לקבוע בדרכים רבות: ספיגת זעזועים, שליטה, גמישות, נוחות וכמובן העמידות לאורך הזמן.  קריטריונים מוקפדים אלה מנוהלים ע”י תעשיה ענפה מאוד של נעלי ריצה ולא פעם אנו מתבלבלים כאשר אנו רוצים להתמצא במגוון המותגים הקיים בשוק.

מתי מחליפים נעלי ריצה?

מרגע תחילת השימוש מתחילה שחיקה של הנעליים.  בממוצע לאחר 600-800 ק”מ נהוג ורצוי להחליף את נעלי הריצה – תלוי בסוג הנעל ואיכותה וכן בסוג השימוש. סכ”ה במונחי זמן כדאי להחליפן כל 5-6 חודשי שימוש עבור הרץ הממוצע.  לרכב שאנו נוהגים בו יש מד קילומטרז’ בעוד שלנעל איתה אנו רצים אין מד ברור ולכן קשה לקבוע ויש ללמוד לזהות מתי כדאי להחליפה או לפעול בהתאם לזמן ההחלפה הממוצע. חשוב לציין כי ריצה עם נעל בלויה ושחוקה עלולה לגרום לפציעות ובעיות שונות.

מנגנון שיכוך הזעזועים של הנעל חשוב ביותר בשמירה על סחוסי הקרסוליים והברכיים ועל כן בלות של מנגנון זה מסכנת את בריאותו של הרץ.  אחת הטעויות הנפוצות היא להחליף נעלי ריצה רק כאשר נראות שחוקות, קרועות ובלויות בעוד שמראה הנעליים אין בו תמיד כדי להעיד על טיבן. נעליים, מבריקות ככל שיהיו, עדיין יכולות לאבד את יכולת בלימת הזעזועים שלהן.  לנעל בד”כ יש שכבה אמצעית הבולמת את הזעזועים ואחראית על יציבותה של הנעל – לא ניתן לראות את השינויים החלים בשכבה זאת ועל כן התבלות שכבה זאת עלולה להוביל לבעיות וכאבי ברכיים (בין השאר).

איך לבחור? מה לקנות?

מספר שיקולים עיקריים ובסיסיים צריכים להעסיק אותנו כאשר בראש ובראשונה השיקול הבריאותי.  בעיות בריאות קיימות או כאבים עשויים להחריף עקב שימוש בנעלי ריצה לא מתאימות ונרצה להמנע ממצבים אלה ככל האפשר.  כדאי מאוד להסתמך על נסיון עבר עם דגמי נעליים מפירמות שונות שכן מה שנוח – נשאר נוח בד”כ.  לאדם בעל משקל גוף עודף לעתים יש צורך בנעל יציבה יותר ותומכת, כאשר באופן כללי על הנעל לעטוף באופן הטוב ביותר את הרגל (לא ללחוץ), והיכולת להזיז את אצבעות כף הרגל היא חובה.  יש לשים לב מצד שני כי הרגל לא נעה בחופשיות יתרה בתוך הנעל ורצוי כי גמישותן של סוליות הנעל תאפשר תנועה נוחה. ניתן לבדוק זאת ע”י כריעה לאחר נעילת הנעל שכן אין הבטחה כי סוליה לא-גמישה תשתנה לאורך הזמן (תלוי בחומר).


אימון כושר זוגי

התחלת להתאמן? מצויין. אך עליך לקחת בחשבון כי ביצוע לקוי של תרגילים מסוימים עשוי לגרום לפציעה ממנה ודאי תרצה להמנע.
המשך לקרוא »

קיקבוקסינג

אימון קיקבוקס הוא אימון המשלב כושר אירובי ואנאירובי, ומהווה דרך מצויינת לשלב כושר עם לימוד של הגנה עצמית.
המשך לקרוא »

נעלי ריצה

השאירו פרטים ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ בהקדם


פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד