מגזין כושר ובריאות גוף1

למה אימון לאחר לידה ?

אשה בהריון - תמונה מ freedigitalphotos

מערכת גוף1

הגוף עובר טראומה קשה בתהליך ההריון והלידה.  הגב כואב, מפרקים מאבדים יציבות והאישה המודרנית (זאת שאינה רגילה לרוץ ולצוד אוכל בג'ונגל) צריכה בכל זאת להשתקם.

מאת: יובל שטיין – מנהל אתר המאמנים

אם יש משהו שתמיד הדהים אותי לראות, משהו שאני כמעט יכול להמר עליו, זה יהיה כיצד תראה אישה לאחר הריון אשר נהגה להתאמן בקביעות ובאינטנסיביות לפני ההיריון (ואף בזמנו ברמה המותרת). בהסתכלות לאחור על חיי כמדריך כושר, נראה לי שהנשים שהכרתי אשר עסקו בתחום הכושר (מדריכות אירובי,עיצוב וכו'..) פשוט תמיד חזרו להיות אותו הדבר לאחר הלידה ויותר מכך, אף השתקמו מהר הרבה יותר מנשים אחרות. הדבר אולי מחדד ומדגים את כשירות "האישה הקדמונית" הפעילה פיזית לאחר הלידה, הרבה לפני המודרניזציה והמשרות המשרדיות, ממש כמו הלביאה שחוזרת לצוד גם לאחר המלטת הגורים.

היריון ולידה, על כל הכרוך בהם, משאירים במקרים רבים את האישה עם קילוגרמים עודפים, רגישות באיברים שונים, חוסר יציבות במפרקים, עייפות ועוד השפעות רבות.  כל זאת דווקא כשיש צורך בטיפול בתינוק, בערנות ובכוח רב.  כפי שהוזכר בהתחלה, האישה המודרנית הממוצעת אינה עוסקת בפעילות פיזית בד"כ בחייה ואילו ההיריון מהווה זעזוע וטראומה לגוף, ממנה יש להתאושש.

אימון כושר אישי והדרכה ליציבה נכונה שלאחר הלידה עשויים לשפר משמעותית את ההתאוששות והחזרה לשגרה.  חיזוק השרירים שנפגעו במהלך תקופת ההיריון הוא קריטי בחזרה לשגרה.  באופן כללי, במקרים של לידה שגרתית וללא בעיות מיוחדות, ניתן תוך חודש להתחיל לעסוק בפעילות גופנית הדרגתית תוך התייחסות לחיזוק שרירים ספציפיים אשר נפגעו בתהליך.  דוגמא קלאסית היא רצפת האגן המהווה מצע של שרירים ורקמות חיבור לרחם ולשלפוחית השתן המצויות מעליה.  פגיעה וחולשה בקבוצת שרירים זאת (גם כתוצאה מתהליך ההיריון והלידה), יש בה כדי לפגוע ביכולת להביא לסגירה מוחלטת של סוגרי השתן או הצואה (תחום חיזוק שרירי רצפת האגן הוא נושא מורכב בפני עצמו ולא יורחב כאן).

שרירי הגב התחתון אשר נשאו בנטל במהלך ההיריון דורשים תשומת לב מיוחדת ואימון קפדני וכך גם שרירי הבטן.  האישה, לאחר שילדה ו"הורידה" את העומס מהגב בד"כ אינה ערה לכך שהעומס רק מתחיל. כל כך הרבה פעילויות המאמצות את השרירים הזוקפים עומדות להתחיל: הרמת התינוק מגובה נמוך, מנשאים לתינוק, דחיפת העגלה ועוד.

מעבר לתרומה הפונקציונאלית של האימון לאחר הלידה ישנה כמובן התרומה למראה הגוף.  הטראומה שעובר הגוף במהלך תהליך ההיריון מותירה פעמים רבות את האישה עם קילוגרמים עודפים. יתרה מכך, דיאטה דלה בקלוריות לאחר הלידה אינה מומלצת עקב הצורך בהנקה ועל כן נראה כי אין מנוס מלהגביר את קצב הפעילות הגופנית על מנת לזרז חזרה למשקל תקין.  באמצעות אימוני כושר הנעשים בהדרגה, ניתן לזרז את החזרה למצב הקודם ללידה, לחזק את השרירים והמפרקים ובמקרים רבים לחזור לגזרה שלפני.

בהיבט המנטאלי, נראה כי הפעילות הגופנית עשויה להפחית את ה"דיכאון לאחר לידה", וכן העובדה שמתאמנים ועושים את המאמצים להשתקם ולחזור למצב הקודם להיריון תורמת אף היא להרגשה האישית. האישה לאחר ההיריון רגישה באופן מיוחד לגופה ולשינויים בו ולעתים נדמה כי החזרה לשגרה מבחינה גופנית היא קשה במיוחד.

לפני חזרה לפעילות גופנית שלאחר הלידה יש לקבל אישור מרופא וכן להתחיל במסגרת הדרכה מקצועית לאימון נכון ומותאם אישית.

ראי גם: האם מותר להתאמן בהריון?