הרזיה וירידה במשקל

השמנה בקרב ילדים – התפתחות מדאיגה !

משהו קורה בשנים האחרונות, לא מדובר סתם באחוזים הגדלים של הסובלים מעודף משקל ומתחלואות קשורות באוכלוסיה הכללית, אלא בתהליך מסוכן אותו עוברת האוכלוסייה הצעירה – הילדים.

מאת: יובל שטיין – מאמן כושר אישי ומנהל אתר גוף1

השמנה בקרב ילדים אינה תופעה חדשה, אך צוברת תאוצה רבה ממספר סיבות.  נתונים סטטיסטיים מראים על 15%-20% מאוכלוסיית הילדים בין הגילאים 6-18 אשר הינם בעודף משקל כלשהוא (בארה”ב 15% מהילדים בהשמנת יתר חריפה).

מי האשמים? בטוח לא הילדים!

מאמרון זה אין בו כדי להצביע על אשמים, אלא רק כדי לתת לך ההורה את הידע הבסיסי וההבנה של הסיבות למצב.  אם ילדך בעודף משקל או בדרך לשם, יש דרכים למנוע ולטפל בתופעה המסוכנת.

אז במקום סתם לומר שוב ושוב את הביטוי הנדוש “אורח החיים המודרני” אחראי לדבר, אפרט בפניך את 3 הסיבות העיקריות להשמנת הילד שלך (או של אחיך, או של דודך, או של חברך..) שאתה פשוט חייב לדעת, ואשר נובעות מ”אורח החיים המודרני” שלך ושל ילדך.

לפחות את הסיבה הראשונה, חובה עליך לקרוא !

1. המסוכן והפופולרי ביותר  – תרבות ה-“לא לזוז”

לא שאני מבוגר כל כך, אבל אני זוכר היטב את רמת הפעילות הגופנית בילדות ואת מקורות הגירוי לפעילות גופנית נמרצת.  השתתפתי בחוג קראטה, היו משחקי כדור עם החברים במגרש של היישוב, הייתה הליכה רגלית לבית הספר ומשחק רב בהפסקות.  כבר אז, היינו יושבים ומשחקים הרבה גם במחשב – אבל זה לא היה בא על חשבון משחקים פיזיים אמתיים ומזיעים, להפך, זה היווה מקור השראה למשחקים אחרים.

היות ומשחק המחשב לא היה מפותח כל כך ומציאותי, רק חיכינו לצאת החוצה ולשחק אותו לפי כללי המציאות שלנו.

היום, בעולם נטול דמיון (שכן משחקי המחשב מציאותיים כל כך), אין לילד צורך לקום מהמחשב, הכול שם!  ילדים נפגשים כדי לשחק כדורגל במחשב במקום לצאת לשחק באמת במגרש ולשרוף מאות קלוריות.  זאת מציאות-מדומה מוחלטת ומדובר בצרות-צרורות.

כמעט כל בעל-חיים על כדור הארץ משחק, רץ וקופץ בשלבי החיים המוקדמים כחלק חשוב מהלמידה התנועתית ופיתוח היכולת הגופנית הכללית.  נראה שחלק זה נחסך מילדים רבים עקב גירויי מסך הטלוויזיה ומשחקי המחשב.

מילא משחקי מחשב, אבל יש כבר משהו חדש ומסוכן לא פחות!  מה הוא הפיתוח החדש בתרבות ה”לא לזוז” אשר אתה ההורה היקר אחראי לה ויכול לרכוש אותו עבור ילדך?

רמז, זה מאפשר תנועה חופשית ומהירה ללא מאמץ (ממש כמו שמבוגר יכול לנסוע ברכב), ניחשת ?

מדובר באופניים חשמליים ובקורקינט ממונע.

אם תשאל כל ילד ונער כמעט מה הוא זוכר מהילדות – קרוב לוודאי שיענה בין השאר “נסיעה באופניים”.  לא סתם, הרי היינו נוסעים באופניים לבית ספר ולחברים, או אפילו סתם קובעים כמעט כל יום לצאת לסיבוב מהיר עם האופניים, זה פשוט היה כיף.

כיום, פוטנציאל התזוזה הזה אשר גבה בעבר “מחיר” של מאות קלוריות ביום – פשוט התפוגג.  קשה לצאת להליכה ברחוב בלי לראות ילדים על אופניים ממונעות.

2. השפעת האוכל אליו נחשף ילדך

לחצי היום-יום גורמים להורים רבים (ואמהות רבות) להסתפק בפתרונות מהירים.  פתרון מהיר הוא בד”כ אוכל מהיר.  אל תטעה, אוכל מהיר אינו רק האוכל שנמכר ברשתות המזון המהיר, אלא האוכל המהיר שאת\ה מכינים בבית.

מזון מתועש, שניצלים קפואים, משקאות מתוקים – כולם נחשבים “פאסט-פוד”.  פותחים, מחממים ואוכלים.  כמו גם שקיות של חטיפים ממוסחרים מאוד המככבים בפרסומות הטלוויזיה (לא נזכיר שמות).  המשותף להרבה ממאכלים אלו:

כמות גדולה של קלוריות בכל ביס, מעט חומרים מזינים והרבה סוכר או מלח.

דגש מיוחד ניתן על המשקאות המתוקים.  מחקר בארה”ב בדק ומצא כי 80% מהילדים צורכים משקאות ממותקים (קולה, מיצים וכו’) על בסיס יום-יומי.  במחקר אחר נמצא גם קשר מובהק בין השמנה לצריכת משקאות אלה בקרב ילדים.

משקה ממותק הוא הדרך המהירה, הקלה וה”בטוחה” ביותר להשמין מהר שכן גופנו מסוגל לקלוט במהרה סוכרים פשוטים ובעיקר במצב נוזלי.  בנוסף משקה כלל אינו גורם לשובע וניתן להמשיך לצרוך אותו (כמעט) ללא הגבלה ובמשך כל היום.

נוסף על כך מכונות למכירת משקאות ממותקים מצויים בבתי ספר רבים, אז אם לא די בכך שבבית יש שתייה מתוקה, הרי שגם בבית הספר יש! (מידע בנושא מחלת הסוכרת ופעילות גופנית ניתן לקרוא כאן)

3. מערכת החינוך בבית ובבית הספר

בבית הספר לומדים תנ”ך, היסטוריה, חשבון, ספרות ועוד, ומשום מה – תזונה נבונה ובריאות אינם חלק מתכנית הלימודים, על כן עליך ההורה לאפשר את החינוך המשלים בנושא.  הבעיה היא שההורים הלחוצים בשגרת היום אינם מוצאים את הזמן לעשות זאת, ובטח שלא מספיקים להוות דוגמה בריאה לילד.  ילד שרואה “לא בריא” – מחקה “לא בריא”.

כמובן שסעיף זה מזמין אותך לתפוס 2 ציפורים במכה אחת.  התאמן בעצמך, קח אתך את הילד להתאמן והשתדל לאכול ולהכין מזונות בריאים – זה מה שהילד יראה וילמד, תגביר את הסיכוי שעל זה הוא יגדל.

ולסיכום, נראה שאפשר לכתוב ללא הפסקה על השמנה בקרב ילדים וכן על ההשלכות הקשות (אשר יובאו במאמרון אחר), אך הגרעין הקשה של התופעה נמצא לפניך בדף זה ועליך, ההורה המחנך, לעשות את המיטב על מנת לאפשר לילדך את החינוך והמודל לחיקוי בתחום הבריאות, הפעילות והכושר.


אימון כושר זוגי

אימון כושר זוגי הוא דרך נהדרת להנאה ועניין במהלך האימון. קרא עוד על אימון זוגי, יתרונותיו וקבל רעיונות ליישומו.
המשך לקרוא »

קיקבוקסינג

אימון קיקבוקס הוא אימון המשלב כושר אירובי ואנאירובי, ומהווה דרך מצויינת לשלב כושר עם לימוד של הגנה עצמית.
המשך לקרוא »

זקוק לעזרה בהרזיה, כושר ותזונה ?

חיצים

שם פרטי (חובה)

טלפון

דוא”ל (חובה)

ישוב

ילד ומחשב

השאירו פרטים ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ בהקדם


פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד