מגזין כושר ובריאות גוף1

כאבי צוואר – אולי בגלל המכשיר הסלולרי שלך !

כאבי צוואר - טלפון סלולרי

מערכת גוף1

 

סובלים כאבי צוואר ? סיכוי מעולה שיש לכם "כאבי סמארטפון" (אנחנו המצאנו)

אנחנו משתמשים בו כל הזמן, קוראים מסרים, עושים שיחות ובחוסר תשומת לב חושפים את עצמנו להשפעות שליליות רבות – על האיזון הטבעי של עצמות ושרירי גופנו. כיצד משפיע השימוש במכשיר הסלולארי על מנחי גופנו ואיך ניתן למזער הנזקים ?

משקל ראשנו שוקל כ 8-12 אחוזים ממשקל גופנו וכשהצוואר מכופף מטה ולפנים גדל העומס המוטל על שרירי הצוואר, על החוליות והדיסקים בכ- 10 ק"ג לכל 2 ס"מ. זה הנטל הנקשר עם הבהייה הבלתי פוסקת שלנו במכשירי הסמארט פון שלנו.

אז כן, רובנו מתחילים את הבהייה כבר דקות ספורות מיקיצת הבוקר ופעמים רבות מסיימים דקות ספורות לפני השינה. במהלך היום אנו קשורים אל המכשיר כמו אזיקים לאסיר. הוא נשרך אחרינו במשרד, בהמתנה לפגישה שקבענו, לפעמים בשירותים וגם בתור בסופר. בקיצור – הוא אתנו באש ובמים.

הבעיה האמתית והעמוקה יותר מתמקדת בצעירים הסובלים יותר ויותר מכאבים שונים (כמו כאבי צוואר ושכם) בגין התופעה וזקוקים לטיפול משקם (כנראה שפתרון טוב יותר טמון קודם כל בחינוך דווקא של ההורים). חוקרים רבים העוסקים בקשר שבין כאבים ופציעות לשימוש הלקוי בסלולרי מכנים את התופעה – "Text Neck". על פי השערתם היא תורמת רבות לשינויים ניווניים ברקמות החיבור הבין-חולייתי, שינויים העלולים להסב נזק רב הן לרצועות, לחוליות הצוואר ולדיסקים שביניהן. הצרה האמיתית היא שרובנו מרבים בשימוש לקוי במכשיר ולראיה פשוט הביטו סביב, כולם עם הראש למטה.

אתם קולטים את המשמעות שבעניין? דמיינו שאתם סוחבים עם ראשכם כדור באולינג במשך כמה שעות בכל יום. משתמשי סלולאר נוהגים להשתמש במכשירם כ – 2 עד 4 שעות ביום במצטבר אם זה לצורך קריאת דואר, שליחת מסרונים או שיטוט ברשתות החברתיות. רגע, אנו מדברים פה על 700 – 1,400 שעות בשנה (!) .. נשמע כואב. אנשים מעמיסים על החוליות הצוואריות ללא הרף וזאת עוד לפני שהוספנו כל מיני הרגלי ישיבה ותנועה יומיים שעשויים להיות לקויים ללא קשר.

השפעת התנוחות הלקויות

מומחים מתחום הרפואה מזהירים הורים כבר שנים. חלקם סובר כי העומס המוטל על חוליות עמוד השדרה הצווארי מוכפל בכל 2.5 ס"מ בהם הראש מוטה לפנים. מה שקורה בעצם כאשר יוצרים מתח על רקמה לזמן כה ממושך הוא שהרקמה מתחילה "לשרוף" ולעבור תהליך דלקתי. מצב זה יכול לגרום לקרעים בשריר, צביטה של עצבים, בלטים ופריצות של הדיסק הבן חולייתי. מצבים שבהם כאבי צוואר הופכים להיות כרוניים וקשים לטיפול.

במקרים שלא עוברים טיפול ושיקום יתכנו שינויים במבנה הפיזיולוגי – אנטומי, וכשזה נראה לעין, זה כבר סימן לא מעודד.
תנוחות לקויות בכלל וכאלו הנקשרות עם השימוש בטלפון הנייד (ראש שפוף ומראה "סגור") יכולות להקשר גם למצבי דיכאון, לבעיות נשימתיות, בעיות לב, כאבי ראש ועוד.

אז אילו פעולות יש לבצע (וממה להימנע) כדי להקטין הסיכוי לנזקים ותחושות כמו כאבי צוואר ?

בעוד שזה כמעט בלתי אפשרי להתנתק ולהתעלם מהטכנולוגיה שגורמת למצבי כאב ומגבלה, צריך המשתמש לעשות מאמץ ולמקם את הצוואר במנחו הטבעי בעת השימוש במכשיר ככל שניתן. במילים אחרות, עליו להימנע מבילוי של שעות בהן הראש רכון לפנים.

א. יש להימנע מלהביט מטה ולכופף את הצוואר עם כל הראש – כלומר להשתמש יותר בעיניים ולהסב המבט מטה במקום להניע את כל הראש לצורך הפעולה. גם זה צריך להיעשות בצורה מאוזנת, כך שהעיניים לא יתאמצו יתר על המידה כלפי מטה.

collagegufi

ב. להרבות בתמיכת מרפקים בעת שימוש במכשיר הנייד על גבי שולחן

collagegufi2

ג. חשוב להקפיד על הגבהת המכשיר ולא להתמך על הברכיים

collagegufi3

לסיכום: 

רובנו למד לחיות עם השימוש המתמיד במכשיר הסלולרי ואין כל בעיה עם כך. הבעיה היא באופן השימוש ובמשכו. כל מה שצריך לעשות הוא להפעיל שיקול דעת ולזהות כל כאב במידה והחל – זה סימן שאנו עושים משהו לא טוב. נראה כי רבים התרגלו לחיות עם כאבי צוואר עקב שימוש מוגבר במכשיר (ועקב ההרגל – לא מייחסים כמעט חשיבות עד שזה הופך בלתי נסבל).

נסו פשוט להרים הראש ואת המכשיר יחד אתו מעט כלפי מעלה – תתפלאו מהשיפור האדיר במצב הצוואר והשכמות ! (ובנוסף, אולי לא תפספסו דברים נחמדים שקורים סביבכם בזמן שאתם שקועים בכתיבת הודעת Whatsupp).

** אלעד גורפינקל הוא מאמן כושר אישי, מטפל ואוסטיאופת.