מגזין כושר ובריאות גוף1

דלקת, כיצד לזהותה ולטפל

אשה מחזיקה כתף - תמונה באדיבות : freedigitalphotos

מערכת גוף1

 

מה היא דלקת, מהם סימניה וכיצד ניתן לטפל ?

הדלקת ומאפייניה, תפקידם להאט פעילויות העשויות להחמיר מצבי חולי\זיהום ויכולה להתרחש בכל רקמה בגוף. במאמר זה הדלקת המדוברת היא זאת הנגרמת מחיכוך ופציעה מכנית.

לדלקת סימנים שונים אשר תפקידם למנוע או להגביל תנועה :

חום – משבית פעילות יתר של האדם באופן כללי.
נפיחות – המרצת מרכיבי טיפול לאזור הפגוע.
כאב נקודתי – מגביל את התנועה באזור הפגוע למניעת נזקים מכאניים נוספים.
אדמומיות – אספקת תאי דם לבנים להשמדת פתוגנים (ל"בליעת" חיידקים וחלקיקים זרים).

רובנו חווינו דלקת בשלב זה או אחר של החיים מסיבות מגוונות שכן זו אחראית להגנה על גופנו ומתרחשת גם בשל פעילות יתר וגם בשל ניוון.  שינויים במבנה מערכת התנועה גורמים להפרשת חומרים "מתווכי דלקת" (לדוגמא פרוסטגלנדין) היוצרים תהליך דלקתי במקום.

3 סוגי דלקות:

חריפה-אקוטית: עד שבועיים מיום הפגיעה.
תת-חריפה: שבועיים עד חודש מיום הפגיעה.
כרונית: דלקת עליה הגוף אינו מצליח להתגבר.

כאשר הדלקת ממשיכה חודש ומעלה נראה כי מדובר כבר בדלקת כרונית. הדבר נפוץ יותר ברקמות "עניות" באספקת דם (כגון סחוסים, גידים ורצועות) וגם כאשר האדם תורם לכך ע"י חוסר מנוחה אשר מונע את טיפולו הטבעי של הגוף למרות סימני הדלקת.

כיצד מטפלים בדלקת?

בשלב המיידי שיטת ה-RICE" Rest-Ice-Compression-Elevation" , עם עדיפות  ל – MICE" M-mobalization" – צמצום פעילויות אינטנסיביות ובעיקר במפרקים המעורבים בדלקת.

הפעילות הגופנית כשלעצמה כן מומלצת על מנת להגביר אספקה דמית לאזורי הדלקת מבלי לגרום לפגיעה מכאנית נוספת.  קרח המושם על אזור הפגיעה מצר את כלי הדם באזור, מוריד אודם וחום ולכן מאפשר הקלה על תסמיני דלקת לזמן מוגבל.
דרך טיפול נוספת עשויה לכלול עיסוי רקמות (עיסוי ספורטאים) והנעות מפרקים פסיביות של המפרק הפגוע.  מדובר בדרך טובה לייצר נוזל סיכוך ולהזרים דם לאזור הפגוע מבלי לגרום ללחצים מיותרים, תוך כדי תרגילים להגמשת רקמות החיבור.

במידה והשיטות הנ"ל לא עוזרות וישנה החמרה בכאב, רצוי מאוד לבצע בדיקות מקיפות ואבחון רפואי. דלקות כרוניות פוגעות באיכות החיים בשל כאבים מעיקים והגבלה תנועתית ולעתים גם טיפול פיזיותרפי אינו עוזר ויש צורך בהתערבות כירורגית לפתרון הבעיה.

ומה על משככי כאבים ?

מדובר בתעשייה ענפה אשר מטרתה – העלאת סף הרגישות לכאב.

נכיר 2 סוגי משככים:

משפחת האופיאטים – המסוגלת לסייע בהפגת כאב עז במקרים של פציעות קשות כמו תאונות, פציעות (צבא), שלבים קשים במחלות קשות ועוד. מדובר בתרופות ממכרות הגורמות גם לדיכוי נשימה, ערפול חושים ותחושת אופוריה.  פעולת סמים אלה על מערכת העצבים המרכזית מנטרלת מעבירים-עצביים האחראים על העברת תחושת כאב.

N-S-A-I-D – הקבוצה הנפוצה יותר הכוללת אספירין, וולטרן, אדוויל ועוד.  יכולת משככים אלה להקל תסמינים כמו חום וכאבי ראש, כאבי שיניים ועוד הופכת אותם לפופולאריים במיוחד.  מדובר בעיכוב ייצור פרוסטגלנדין המזרז קרישה ומעודד הליך דלקתי.

יש לזכור כי השימוש במשככים בעת דלקת עשוי להיות מטעה.  הורדת הכאב וסימני הדלקת אין פירושה טיפול בפגיעה. מצב "טוב" של חוסר כאב הוא הטעיה ופעילות נוספת (כתוצאה מהשבתת אותותיו של הגוף) תגרום להחמרת הדלקת והפגיעה בהמשך.

הזנחת הדלקת והמפרק הפגוע יביאו כמעט תמיד להמשך פגיעה במבנה המפרק ולפגיעה באיכות החיים.

כאב דלקת במפרקים ובשרירים הוא נפוץ ועשוי לפגוע בכולנו בטווח רחב של גילאים.  יש לדלקות סיבות רבות וגם קיימות דרכים שונות להקלה ולטיפול בהן החל מרפואה מערבית (סמים, משככים, ניתוחים, פיזיותרפיה) ועד הרפואה האלטרנטיבית (דיקור, נטורופתיה, סוגי עיסוי שונים).